Recordings

Spacetime Functionalism: No Hard Problem of Spacetime? (on Youtube).

Abstract: I will focus on spacetime functionalism as a strategy that may be used to fulfill two tasks: first, to answer the epistemological problem of empirical coherence in quantum gravity (QG) and second, more generally, to analyze the relation obtaining between general relativity and QG, namely to account for spacetime emergence in a robust and metaphysical sense. I will clarify the different metaphysical pictures behind spacetime functionalism and argue that functionalism is an interesting and viable epistemologicalposition but is more problematic as ametaphysical view. Indeed, although spacetime functionalism provides an answer to the problem of empirical coherence (as has been argued by Lam and Wüthrich, manuscript) it fails to provide a comprehensive account of spacetime emergence. By drawing a comparison to the philosophy of mind, I will show that when applied to spacetime emergence, the functionalist strategy comes in different flavors, each entailing a different metaphysical picture of the world. Therefore, it does not offer a solution to the hard problem of spacetime, which is to interpret the nature of the relation obtaining between spacetime roles and spacetime realizers (in the functionalist framework). What is more, it remains consistent with deflationist, eliminativist, dualist and reductive alternative approaches of this relation.

Conference : ‘L’éternité sans le temps’, Lundis de la philosophie, Ecole Normale Supérieure, Paris, Decembre 12 (in French).

CzeUl_wWIAAYCic

 

L’éternalisme est la thèse selon laquelle les entités passées, présentes et futures existent au même titre. Elle s’oppose à deux conceptions alternatives: le présentisme, énonçant que seules les entités présentes existent, et le non-futurisme, thèse selon laquelle seules les entités passées et présentes existent. L’éternalisme implique une forme exotique d’éternité : toute entité, aussi éphémère soit-elle et quelle que soit sa localisation dans le temps, existe relativement à toute autre localisation temporelle. Nous défendrons premièrement l’éternalisme en exhibant les difficultés rédhibitoires du présentisme et du non-futurisme. Le présentisme, une thèse intuitive au premier abord, doit faire face à de sévères difficultés pour expliquer les vérités à propos du passé. Quant à la thèse non-futuriste, elle prête le flan à une objection sceptique : comment savons-nous que nous sommes présents, si le passé est tout aussi réel que le présent ? Dans une seconde partie, nous examinerons brièvement de quelle manière l’éternalisme pourrait être amendé à l’aune d’une affirmation que l’on trouve sous la plume de certains physiciens, à savoir que, fondamentalement, le temps n’existe pas. La disparition du temps est-elle compatible avec la thèse éternaliste ? Enfin, en guise de conclusion, nous examinerons brièvement une conséquence curieuse de l’éternalisme : bien que mortels, nous sommes des êtres éternels.

BST 102: The Hard Problem of Spacetime — Lecture 1 (on Youtube).

Beyond Spacetime 100-level mini-courses are intended to explain philosophical implications of quantum spacetime to a general philosophical audience, from undergraduates to non-specialist faculty. Courses numbered BST-110 and above assume either familiarity with earlier mini-courses, or philosophy and metaphysics of science.

In this course a non-technical philosophical introduction to the possible emergence of spacetime from non-spatio-temporal entities is presented. According to several research programs in quantum gravity, spacetime emerges from entities that are not, in some interesting sense, spatio-temporal. In this lecture, we propose to take a step back from physics to develop a better understanding of the possible ontological interpretations of this claim. In order to do so, spacetime emergence from a non-spatio-temporal structure will be compared with the supervenience of consciousness on physical systems.

References:
– Chalmers, David J. 1995. “Facing Up to the Problem of Consciousness.” Journal of Consciousness Studies 2 (3) : 200–19.
– Chalmers, David J. 1996. The Conscious Mind. Oxford: Oxford University Press.
– Huggett, Nick, and Christian Wüthrich. 2013. “Emergent Spacetime and Empirical (In)Coherence.” Studies in History and Philosophy of Science Part B: Studies in History and Philosophy of Modern Physics 44 (3): 276–285.
– Maudlin, Tim W. E. 2007. “Completeness, Supervenience and Ontology.” Journal of Physics A: Mathematical and Theoretical 40 (12): 3151.
– Ney, Alyssa. 2015. “Fundamental Physical Ontologies and the Constraint of Empirical Coherence: A Defense of Wave Function Realism.” Synthese 192 (10): 3105–3124.
– Paul, L. A. 2002. “Logical Parts.” Noûs 36 (4): 578–596.
– Paul, L. A. 2012. “Building the World From Its Fundamental Constituents.” Philosophical Studies 158 (2): 221–256.